Τρίτη, 28 Απριλίου 2015

Πρόγραμμα eTwinning: «Η Διαπολιτισμικότητα στον χώρο και τον χρόνο»



Κατά το σχολικό έτος 2014-2015 στο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων υλοποιήθηκε το πρόγραμμα eTwinning «Η Διαπολιτισμικότητα στον χώρο και τον χρόνο», με τη συμμετοχή 66 μαθητών των τμημάτων Α1, Γ1 και Γ4, καθώς και των εκπαιδευτικών: Τόκη Βασιλικής (δημιουργού) ΠΕ19, Εξάρχου Μαρίας ΠΕ19, Ζήκου Ελένης ΠΕ02, Νόννη Λευκοθέας ΠΕ02, Ράπτη Ευτυχίας ΠΕ19 και Χαρτζάβαλου Ελένης ΠΕ05.

Το πρόγραμμα δομήθηκε σε δύο πτυχές. Η πρώτη πτυχή αφορούσε την κοινή δράση σχολείων από δύο γεωπολιτικά ιδιαίτερες περιοχές της χώρας μας, τα Ιωάννινα και την Ξάνθη (Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ζωσιμαίας Σχολής Ιωαννίνων – 5ο Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ξάνθης). Στη συνέχεια, η σύμπραξη με άλλα πολιτιστικά προγράμματα του σχολείου («Μεγάλοι Έλληνες της Μεγάλης Ελλάδας», «Γλυπτά – Ιστορικά μνημεία του τόπου μου», «Ελληνόφωνες κοινότητες της Κάτω Ιταλίας») οδήγησε στη δεύτερη πτυχή, η οποία αφορούσε τη διαθεματική-διαπολιτισμική προσέγγιση μιας επίσης ιδιαίτερης περιοχής ως προς την παρουσία του ελληνισμού από την αρχαιότητα ως τη σύγχρονη εποχή, της Κάτω Ιταλίας και Σικελίας. Συνεπώς, η θεματική διευρύνθηκε και η συμμετοχή μαθητών (όλη η Τρίτη τάξη) και εκπαιδευτικών επεκτάθηκε (Παπαγεωργίου Μαρία ΠΕ03, Ζωγάκης Ιωάννης ΠΕ8, Καλαντζή Βασιλική ΠΕ33, Ντόστα Αναστασία ΠΕ33).

Δεδομένου ότι στην πορεία της ιστορίας τους οι περιοχές αυτές υπήρξαν πολυπολιτισμικές κοιτίδες, ενδιαφέρον είχε να αναδειχτεί η σύγχρονη πολιτισμική τους ταυτότητα, μέσω της παροντοκεντρικής συμμετοχής των εμπλεκόμενων μαθητών και εκπαιδευτικών υπό το πρίσμα της διαπολιτισμικότητας. Το έργο προσεγγίστηκε διαθεματικά εμπεριέχοντας ποικίλα γνωστικά αντικείμενα: Πληροφορική, Μαθηματικά, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, Ιταλική Γλώσσα, Γαλλική γλώσσα και Εικαστικά παρέχοντας έτσι την ευκαιρία στους μαθητές να εμπλακούν σε ανάλογες δραστηριότητες.

Η διδασκαλία των αντίστοιχων γνωστικών αντικειμένων εμπλουτίστηκε με τη διαθεματική, βιωματική, ομαδοσυνεργατική και διερευνητική προσέγγιση και αξιοποίησε τη δυνατότητα για τους μαθητές ώστε να διαμορφώσουν θετικές αντιλήψεις για τις σχέσεις των ανθρώπων μεταξύ τους, αλλά και με το φυσικό και κοινωνικό τους περιβάλλον να συνειδητοποιήσουν τη δύναμη και την αξία της πολιτιστικής ποικιλίας να κατανοήσουν τη διαδικασία με την οποία διαμορφώνεται η ατομική και συλλογική ταυτότητα των ανθρώπων να αποκτήσουν την ικανότητα παραγωγής και αξιολόγησης πολυτροπικών κειμένων ως προς την αισθητική και τη λειτουργικότητά τους να ενσωματώσουν τη διαπολιτισμική οπτική και να αναστοχαστούν τις δικές τους εμπειρίες.

Η καινοτόμα πρακτική μας εστιάστηκε στο να εντοπίσουμε εμπειρικά και να αξιολογήσουμε διαθεματικά τα στοιχεία της διαπολιτισμικότητας τόσο στις προαναφερόμενες περιοχές όσο και ευρύτερα. Έτσι, με τη μέθοδο project, εκπονήθηκαν από τους μαθητές ομαδοσυνεργατικές εργασίες με ποικίλη θεματολογία (ετερότητα, ρατσισμός και προκατάληψη, πολιτισμική ιδιαιτερότητα, ιστορικό πλαίσιο, κοινωνικοπολιτιστικά συμφραζόμενα κ.ά.), οι οποίες παρουσιάστηκαν και αξιολογήθηκαν μέσω των ΤΠΕ.

Οι μαθητές και οι συνοδοί εκπαιδευτικοί είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε μία βιωματική-διαδραστική επαφή με αυτά τα στοιχεία στον ίδιο τον χώρο όπου δημιουργήθηκαν και όπως διατηρούνται στη σύγχρονη εποχή, με την πραγματοποίηση

α) τριήμερης εκπαιδευτικής εκδρομής των τμημάτων Α1, Γ1 και Γ4 στην Ξάνθη και Καβάλα (1-3 Μαρτίου 2015),
και β) πολυήμερης εκπαιδευτικής εκδρομής στη Νότια Ιταλία – Σικελία (19-25 Μαρτίου 2015), με τη συμμετοχή σαράντα (40) μαθητών της Τρίτης τάξης.



Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε πολύ θετικά από τους συμμετέχοντες σε αυτό τόσο ως προς το πολυμεσικό προϊόν της μεθόδου project όσο και ως προς τη σχετική βιβλιογραφική έρευνα και την ακόλουθη έρευνα πεδίου. Η διαθεματική-διαπολιτισμική προσέγγιση διεύρυνε τους ορίζοντές μας, καθώς συνειδητοποιήσαμε την αξία της συνύπαρξης των πολιτισμών διαχρονικά, αλλά και του επιστημονικού και ανθρωπιστικού πνεύματος γενικότερα.

Μπορείτε να δείτε το βίντεο από την εκπαιδευτική εκδρομή στη Νότια Ιταλία – Σικελία.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου